Terug naar blog
Als je ondernemer bent, dan heb je natuurlijk te maken met verschillende kosten. Een bedrijf bijhouden en onderhouden kost namelijk geld en het is belangrijk dat je dit bij elkaar op gaat tellen. Zo kun je een begroting maken om te kunnen zien wat je overhoudt in de maand of wat je juist moet gaan verdienen. Het optellen van de lasten is daarom heel erg belangrijk. Hieronder lees je precies welke vaste lasten je niet mag vergeten in je begroting.
Terug naar blog
Als je ondernemer bent, dan heb je natuurlijk te maken met verschillende kosten. Een bedrijf bijhouden en onderhouden kost namelijk geld en het is belangrijk dat je dit bij elkaar op gaat tellen. Zo kun je een begroting maken om te kunnen zien wat je overhoudt in de maand of wat je juist moet gaan verdienen. Het optellen van de lasten is daarom heel erg belangrijk. Hieronder lees je precies welke vaste lasten je niet mag vergeten in je begroting.
1. Een financial leasecontract
Om te beginnen kan het zo zijn dat je een leasecontract hebt afgesloten voor een auto van de zaak. Met deze auto kun je gemakkelijk van A naar B. Het leasen van een auto kan voor sommige ondernemers meer uitkomst bieden. Dit heeft ermee te maken dat je namelijk economisch wel verantwoordelijk bent voor de auto, maar er maandelijks voor hoeft te betalen. Met financial lease betaal je als het ware de auto af, door middel van een contract. Je hoeft dus niet in één keer een groot bedrag op tafel te leggen voor een auto waar je in wil gaan rijden op de zaak. Per maand ben je dus geld kwijt voor de auto in de zin van het leasen zelf, benzine en een autoverzekering. Neem dus ook mee in de begroting.2. Kantoor
Mocht je werken op een kantoor, dan komen hier natuurlijk ook kosten bij. Werken op een kantoor is helaas niet gratis en je moet daar wel wat aan mee betalen. Zo kan het zijn dat je een kantoor huurt. Op die manier kun je zonder problemen per maand geld opzij zetten om de huur van het kantoor te kunnen betalen. Mocht je een kantoor hebben gekocht, dan zitten daar natuurlijk ook vaste lasten aan verbonden. Denk bijvoorbeeld aan verzekeringen, gas, water, licht, een energierekening en nog veel meer kosten komen kijken bij het hebben van een kantoor. In beide gevallen is het dus van belang dat je dit meerekent in de lasten die je gaat hebben. Niet alleen een kantoor, maar ook een loods om dingen in op te slaan kost geld. Houd hier dan ook rekening mee.3. Inkopen voor producten
Mocht je een bedrijf hebben dat producten verkoopt zoals kleding, speelgoed of andere dingen, dan heb je natuurlijk wel producten nodig die je kunt verkopen. Zo kan het zijn dat je het zelf maakt en dus inkopen moet doen voor producten. Op die manier ben je maandelijks natuurlijk wel geld kwijt als het gaat om inkopen doen. Het is niet dat je er niks voor terug krijgt, maar het is van belang dat je geen geld uit gaat geven, wat je nog niet hebt verdiend. Zorg er daarom voor dat je genoeg spullen koopt voor je producten, maar niet te veel. Op die manier kun je rustig aan de slag gaan om je producten te verkopen en om winst te kunnen maken van je bedrijf.4. Kosten voor werknemers
Als laatste kan het ook zijn dat je kosten voor je werknemers hebt. Om te beginnen is het natuurlijk goed en verstandig om hen het loon over te maken waar ze voor gewerkt hebben. Je kunt kiezen dat je het elke vier weken overmaakt of dat je het per maand stort op de rekening. Op die manier betaal je ze netjes af. Daarnaast moet je ook rekening houden met het pensioen dat ze opbouwen, kun je verzekeringen voor je werknemers afsluiten voor het geval ze ziek worden, moet je hun reiskosten gaan betalen en is het van belang dat je ze af en toe meeneemt op een gezellig uitje. Dit zijn dus allemaal kosten die je ook in je begroting bij elkaar op moet tellen als je een eigen bedrijf hebt.Terug naar blog