Spellingoefenen.nl: Spelling oefenen voor groep 3,4,5,6,7 en 8 Taaloefenen.nl: Taal oefenen voor groep 3,4,5,6,7 en 8 Sommenoefenen.nl: Sommen oefenen voor groep 3,4,5,6,7 en 8
Redactiesommen.nl: Cito rekenen met verhaaltjessommen
Terug naar blog

Veel leerlingen starten hun middelbare schooltijd vol enthousiasme – een nieuwe klas, nieuwe vakken en nieuwe kansen. Maar al snel stuiten sommigen op een onzichtbare barrière: wiskunde. Wat op het eerste gezicht een ‘nieuw’ vak lijkt, blijkt sterk afhankelijk van oude vaardigheden. Want wie op de basisschool al worstelde met rekenen, merkt dat die achterstand ineens een groot struikelblok wordt.

Waarom een rekenachterstand vanuit de basisschool zo problematisch is

Wiskunde in de brugklas vraagt veel. Het gaat niet alleen om het uitvoeren van berekeningen, maar ook om inzicht, logisch denken en het kunnen toepassen van abstracte concepten. Leerlingen krijgen te maken met formules, grafieken, vergelijkingen en verhoudingen – allemaal zaken die voortbouwen op een stevige rekenbasis.

Als die basis wankelt, bijvoorbeeld doordat tafels niet geautomatiseerd zijn of breuken nooit echt begrepen zijn, raken leerlingen al snel het overzicht kwijt. De stof gaat sneller dan ze kunnen bijbenen en de kloof tussen klasgenoten groeit. Frustratie, onzekerheid en vermijdingsgedrag liggen dan op de loer.

Sneeuwbaleffect van stress

Een belangrijk verschil tussen het basisonderwijs en de middelbare school is het tempo en de toetsdruk. Waar op de basisschool nog ruimte was voor herhaling en individuele aandacht, gaat alles op de middelbare school sneller. Het tempo ligt hoog en toetsen wegen zwaar mee.

Leerlingen met een rekenachterstand moeten niet alleen nieuwe concepten begrijpen, maar ondertussen ook ontbrekende vaardigheden inhalen. En dat allemaal naast alle andere schoolvakken en het doormaken van de puberteit, dat vraagt enorme hoeveelheden mentale energie.

Wat kun je doen als de achterstand er al is?

Het goede nieuws: een achterstand valt op te lossen. Met de juiste aanpak kunnen leerlingen enorme sprongen maken – binnen een paar maanden of in extreme gevallen zelfs dagen.

Sven is de oprichter van de website Scholiersupport.nl, waarop hij middelbare scholieren helpt met het vinden van bijles en andere studiehulp. Zelf had hij geen problemen met rekenen op de basisschool en zat zelfs in het ‘rekenklasje’, een groepje leerlingen die meer uitdaging kreeg omdat ze boven het gemiddelde niveau presteerden. Eenmaal op het VWO had hij echter grote moeite met het abstracte wiskundige denken. 

Na zes jaar hard werken sloot hij het schoolexamen wiskunde af met een 3,6. In slechts een weekend tijd wist hij door een examentraining van Lyceo een enorme sprong te maken naar een 6,9 voor het centraal examen wiskunde. Toch raadt hij leerlingen aan om niet tot het allerlaatste moment te wachten om een hoop stress te voorkomen, iets wat hem ertoe gedreven heeft zijn website te beginnen en leerlingen vroegtijdig te helpen.

Tot slot: de basis doet ertoe

Wiskundeproblemen in de brugklas ontstaan zelden uit het niets. Vaak zijn ze het gevolg van jarenlang sluimerende rekenproblemen die niet tijdig zijn aangepakt. Gelukkig is er veel mogelijk met tijdige ondersteuning zoals onze oefeningen hier op de site.

Rekenen is niet iets wat je zomaar ‘achter je laat’ op de basisschool. Integendeel: het vormt het fundament waarop wiskunde voortbouwt. Grijp daarom tijdig in als er achterstanden zijn en probeer ze het liefst te voorkomen.

Terug naar blog